Szelleminek látszó fizikai munkák

Azt hisszük már az általános iskola, de legkésőbb az érettségi után végleg eldőlt melyik típusú pályán is fogunk dolgozni. A tanulók egy része halad a diploma felé, a többiek pedig valamilyen szakma irányába. Aztán a valóság gyakran egészen más. A jobb szakemberek idővel kiváló mesteremberekké válhatnak, akiknek később megköszönhetjük, ha itthon próbálnak boldogulni. Lenyűgöz, amiket egy asztalos alkot, vagy mikor egy festő szinte újjá teremti a rá bízott teret. Amit a mester tesz, az milyen munka szellemi vagy fizikai? Talán mindegy is, a lényeg, hogy nagyon értékes és gyakran ő maga is jól tudja benne érezni magát.

bored-at-computer

Ezzel szemben hány elvileg szellemi munkát végző dolgozik gondolkodást nem igénylő munkakörökben? Ez gyakran kényszerűség és nincs lehetőség válogatni, de szeretni nehéz. Ha egy munkából hiányzik annak az embernek a személyisége, aki végzi, ha nem kell hozzá semmit hozzátennie, átgondolnia, akkor az fizikai munka, mert csak az izmai dolgoznak, az agya alig. Mindez persze még akkor is igaz, ha asztal mellett ülve püfölünk egy számítógépet. Adatrögzítők, telefonos operátorok, régóta hibátlanul működő rendszerek karbantartói, és még sokáig lehetne sorolni milyen munkák tartoznak ide. Nem szabadna túlképzetten hosszú időt ilyesmivel tölteni, mert nagyon lehangoló. Nem szabadna beleragadni ilyenbe, mert embertelen.

Azért írok erről, mert a szoftveresek eddig is már számos szelleminek látszó fizikai munkakört tudtak színesíteni és nem csupán felszámolni. Ami monoton, az egyben automatizálható. Ha ezt megtesszük, akkor marad idő gondolkodni. A könyvelő nem számlákat fog keresgélni és rögzítgetni, hanem többet képzi magát és segít jól gazdálkodni. Az operátor érdemben figyeli mikor, milyen megkeresések érkeznek, ezzel is segíti mérni egy cég lépéseire adott válaszreakciókat. Az ügyfélszolgálatos ráér megoldani az ügyfél baját és nagyban segítheti, hogy valóság legyen a gyakran csak frázisként használt elégedettség. Ne higgyük, hogy nem lesz munkája azoknak, akik monoton feladatait szoftverekre bízzuk. Az a kor, amibe most megyünk bele, amikor a közvetlen elérési utak bárkit bárkivel összekötnek és az egyéni vélemények nagyon gyorsan elérnek bárhová, nagyon sok új munkakört fog szülni. Tapasztaljuk majd, hogy a cégek egyre több embert foglalkoztatnak ügyfélkapcsolat oldalon, mert elfordulnak attól, aki nem reagál, időben, vagy nem törődik a megkeresésekkel. Közben pedig egyre könnyebben bele lehet fogni bármi újba, mert a gyors elérési utak mindenki számára igénybe vehetők. Csak az a biztos, hogy szellemileg rendkívül igénybe fog venni mindenkit, aki ezeket az új utakat tapossa. Ami a legmeglepőbb, hogy új eszközök vannak, lesznek, de a használatukhoz régi hozzáállást kell elővenni: személyeset, megbízhatót, kitartót. Pont, mint nagyapáink korában, de erről majd legközelebb…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s