Életben maradni

Üzletileg gondolom. Sokan legyintenek, mikor a hosszú távú tervezésről hallanak, pedig ha egy vállalkozás már túljutott a kezdeti nehézségeken, akkor ott biztos volt valaki, aki ösztönösen tudta, milyen kérdésekre kell választ találni, hogy ne csak pár évre szóljon a nagy ötlet, a nagy lehetőség. Találkoztam olyan statisztikával, mely szerint Magyarországon a vállalkozások mindössze fele éri meg az ötéves kort, és 30% jut el addig, hogy egy dekádot tudjon maga mögött.

Úgy gondolom, van három viszonylag egyszerű kérdés melyekre ezek az utóbbi cégek jó válaszokat találtak, illetve tudták, időnként érdemes ezekhez visszatérni. Az első szerintem így szól: „Akik most vásárolnak tőlem, a jövőben is így tesznek majd?”. Minél biztosabb vagyok ebben, annál jobb. Érdemes azonban hallgatni azokra is, akik esetleg kételkednek ebben. Az Intel magyar származású egykori első emberének – a Gróf András néven született Andrew Grove-nak (https://hu.wikipedia.org/wiki/Andrew_Grove)  – leghíresebb könyvének nem véletlenül az a címe, hogy Csak a paranoidok maradnak fenn, ford. Doubravszky Sándor (Bagolyvár, 1998). Ha ugyanazt árulta volna tovább, amit addig (memória chip-ek), akkor minden vevőjét elvesztette volna, mert nem tudott versenyezni a távol-keleti árakkal. Vezetésével az Intel még épp időben átváltott a mikroprocesszorokra.

A második kérdés így hangozhat: „Mások is hajlandók vásárolni tőlünk a jövőben?”. Nos, a válasz nem egyszerű. Ehhez pontosan tudnunk kell, legelső vevőink miért döntöttek mellettünk, és vajon hozzájuk hasonlóan gondolkodnak-e mások is. Használjuk fel az első ügyfeleknél szerzett tapasztalatokat, hogy a következőknél tudjuk ezek széles körben működnek-e, vagy csak egyedi igényekre adott válaszok voltak.

A harmadik kérdés leginkább az lehetne: „Vásárolnának-e tőlünk mást is ügyfeleink?”. Azt mindenki tudja, mennyivel könnyebb megtartani egy ügyfelet, mint újat szerezni – de vajon elég-e csak megtartani őket? Miért ne fejlesszük kapcsolatunkat? Miért ne használjuk pozíciónkat újabb lehetőségek felkutatására, kínálatunk bővítésére?

Nem hiszem, hogy nagyon sok újdonságot mondtam eddig. Csupán arról töprengek, ha valaki ösztönösen odafigyel, hogy megőrizze ügyfeleit miközben újakat is szerez, és meglévő pozícióit arra is felhasználja, hogy partnerei igényei mentén bővíti kínálatát, akkor jó eséllyel hosszú távon fennmaradó vállalkozást épít. Akkor is, ha csak legyint egyet, mikor valaki azt kérdez tőle: terveznek-e hosszú távra a cégénél…

staying-alive-2

Reklámok

Életben maradni” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Erre mondják, hogy egyszerűen nagyszerű. Ezek alapkérdések, részben ezért is sikkadnak el könnyen – jó tudatosítani, újra és újra feltenni őket, és válaszolni is rájuk.
    Szóval aranyat érnek – vagy inkább arany-fedezetet nyújtanak a működéshez és egyéb anyagokból készült pénzeszközökhöz… E három kérdésből már tréninget vagy workshopot lehet tartani. Várom a következő – “aranyszabály”-szerű – tanításokat! Üdv! LK

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s